sâmbătă, 1 octombrie 2011

Ceara de albine

Din aceasta carte am extras câteva informaţii despre ceara de albine.

Ceara de albine nu este un produs vegetal ci o "transpiratie" a albinelor.
Lucrătoarele strânse în ciorchine secretă ceara care este eliminată sub formă de mici pelicule translucide din ultimele patru inele abdominale. Ceara este deci un produs de excreţie pe care albina îl produce consumând miere si polen.


Fiecare peliculă sau solzişor cântareşte 0,2 mg. Aceşti solzişori sunt incolori, iar ceara produsă este absolut albă. Ea se îngălbeneşte, apoi devine brună după câţiva ani. Mirosul şi culoarea cerilor variază după regiuni şi floră, la fel ca şi la miere. Dacă o floare dă o miere deschisă, ceara este în general de culoare închisă şi invers.

Temperatura de topire : 62 - 64 grade C
Este maleabilă la 30 grade C
Densitatea 0,960 - 0,987

De când ceara de albine s-a dovedit a fi un element preţios în nenumărate aplicaţii industriale, folosirea ei a depins de norme, înnoite şi înbunătăţite în mod constant pentru a-i garanta puritatea sau pentru a o feri de falsificări, deseori greu de detectat.

Dintre toate tipurile de ceară de albină , cea mai frecvent folosită în industria cosmetică şi farmaceutică este, fară îndoială ceara de albine albită.

Cera alba - este o ceară care produce luciu când e lustruită, transparentă în pelicule fine, inodoră, insipidă şi ceva mai dură decât ceara galbenă (Cera flava)

Densitatea ei variază între 0,959 - 0,975 la 15,5 grade C
Indicele de saponificare între 85 - 107
Indicele de aciditate între 18 - 22


De aici încolo sunt informaţii culese de la apicultori.
De obicei fagurii artificiali din ceara de albine conţin şi parafină într-un procent mai mare sau mai mic. Acest lucru se poate afla mestecând o bucăţică de ceară. Dacă are parafină se simte în gură aroma de petrol. Se mai poate pune la frigider o bucată de fagure artificial. După aproximativ o oră se scoate din frigider, dacă are adaus de parafină, bucata de fagure se îndoaie mai mult sau mai puţin în funcţie de cantitatea de parafină pe care o conţine deoarece aceasta face fagurii maleabili. Dacă este fără adaus de parafină se sfarâmă. Se zice ca doar fagurii artificiali de Bistriţa sunt 100% naturali.


Dacă mestecaţi fagure natural cu miere, pe lingă mirosul specific al cerii 
veţi simţi că ea se fărâmiţează în gură.

12 comentarii:

  1. Interesant!Cand eram mica imi placea sa mestec faguri,acum ...mi-am pierdut aceasta placere.Te pup dulce.

    RăspundețiȘtergere
  2. Beatrice, eu nu prea mestecam faguri dar tot timpul aveam la mine miere la tub si mincam, mmmm ce buna era,te pup si eu.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ei uite asta cu parafina din fagurii artificiali n-am stiut-o. N-am mai mancat fagure de cand eram copila... dar acuma mi-ai facut o pofta.. :)
    Vreau sa-ti mai zic ca articolul tau cu sapunelul de busuioc m-a inspirat si pe mine sa scriu un articol despre busuioc ;)

    RăspundețiȘtergere
  4. Sakura, nici eu n-am stiut chestia cu parafina in fagurii artificiali, am aflat anul asta cind am vizitat Tirgul de miere.Am citit articolul tau despre busuioc si ti-am lasat la el un coment, te pup.

    RăspundețiȘtergere
  5. Nici eu nu aveam habar despre fagurii artificiali....imi plac placile acelea de ceara din imagine sunt foarte decorative, dar nu le gasesti la orice magazin, de fapt eu nu am vazut pe nicaieri in magazine asa ceva.
    Gabi

    RăspundețiȘtergere
  6. Nici eu n-am vazut in magazine, probabil doar la cele speciale Apicola, eu le-am luat de la tirg. Ai reusit Gabi, n-a fost greu deloc !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, merci , datorita faptului ca mi-ai explicat, Geta.
      Pacat ca nu am ajuns si eu la targ, a fost la finele lui februarie la Campina, iar centre Apicola in Ploiesti nu prea mai sunt, cred ca nu mai sunt.
      Gabi

      Ștergere
  7. Salutare tuturor, sunt de acord cu titlul sitului, eu sun si apicultor pe deasupra, si vreau sa va invit si pe situl meu

    Http://forum.viataeco.com

    Nu e nimic comercial, pur si simplu l-am facut din pasiune pentru a fi de folos oamenilor, pentru ai invata si pentru a invata de la altii

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru vizita si ma bucur ca ati lasat adresa forumului aici, poate mai sunt persoane interesate de acest subiect si pe forum pot beneficia de mai multe informatii.

      Ștergere
  8. Draga Geta,
    Dupa ce am vazut aici m-ai convins ca esti o profesionista in ale sapunaritului,deci poate ma lamuresti si pe mine.
    Cand pun ceara intr-un sapun 1%din cantitate trebuie s-o iau in calcul la procentul de soda? Are ceara indice de saponificare?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aaaaa, nuuuu, nu sunt profesionista, sunt o sapunareasa amatoare ! Pina acum, eu n-am facut nici un sapun cu ceara deci, nu stiu ce sa-ti zic.
      Deruleaza articolul asta cu atentie si vezi ca scrie foarte clar ca ceara are indice de saponificare intre 85-107.

      Ștergere
  9. Cu regret dar si fagurii de Bistrita contin parafina,comercializez parafina in Ardeal si o buna cantitate merge acolo.Succes

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...